Dit verhaal gaat over liefdesverdriet. Dat klinkt misschien wat puberaal. Toch is liefdesverdriet alom aanwezig tijdens een echtscheiding. Liefdesverdriet is hartenpijn. Pijn in je hart dus

Dit wordt geen somber verhaal. Want er is hoop! Accepteer dat je liefdesverdriet hebt, dan kun je er ook wat aan doen.

Laten we eerst eens kijken naar de verschillende fases die liefdesverdriet kent:

  1. Ongeloof of ontkenning

Ontkenning treedt vooral op als de breuk onverwacht is. De bodem wordt onder je voeten weg geslagen. Je wilt niet denken aan hoe het nu verder moet. Je gelooft niet dat jullie relatie echt voorbij is.

  1. Doordringen van de waarheid

Als je enigszins van de schok bekomen bent, zal de waarheid langzaam tot je door dringen. Jouw wereld ziet er anders uit. Je piekert veel. Waar ging het mis? In deze fase heb je waarschijnlijk even geen zin in sociale contacten. Je hebt genoeg aan jezelf. Dat is niet erg. Probeer je niet helemaal af te sluiten en neem een goede vriend(in) in vertrouwen zodat je je verhaal kwijt kunt.

  1. Boosheid

In deze fase voel je veel boosheid richting de ander. Dit is een veel actievere fase dan de fase hiervoor waarin je meer in jezelf zit. Je jut jezelf op, je briest, je snuift, maakt verhalen in je hoofd, maar of die kloppen? Je gaat tekeer, via telefoon, WhatsApp of live. In je woede gooi je misschien spullen naar buiten of verscheur je foto’s. Je praat slecht over de ander tegen iedereen die het maar horen wil . Deze breuk ligt vooral niet aan jou!

  1. Valse hoop

Nu besef je dat de relatie over is. De boosheid is wat afgenomen maar je voelt je rot. Je wilt terug naar wat je had. Je gaat misschien zelfs proberen om je ex-partner terug te krijgen. Dit doe je door beterschap te beloven.  Als je nu contact blijft zoeken wordt er steeds een gedeelte in je hersenen getriggerd. Liefdesverdriet lijkt op een verslaving. Het geeft dezelfde verschijnselen als afkicken. Slapeloosheid, veel of juist weinig eten, onzekere gevoelens, het zijn allemaal verschijnselen die erbij horen. Je bekijkt zijn/haar profiel op social media eindeloos. Het contact zoeken kan zelfs op stalking gaan lijken. Het beloningssysteem in je hersenen vraagt om contact zodat je je net als vroeger geliefd en gewaardeerd voelt.  Maar het contact geeft geen genot meer.

  1. Diep verdriet

Dit is echt rouwen. De realiteit is bij je doorgedrongen. Je mist hem/haar en de leuke dingen die jullie deden. Je moet alleen verder.

Dit is de fase van echte hartepijn. Neem de tijd om te rouwen en om afscheid te nemen van deze relatie.

Veel slapen is goed in deze fase.

Probeer niet om te zwelgen in verdriet en zelfmedelijden. Daar help je jezelf niet mee. Het is zaak om voorzichtig aan ook weer contact te zoeken met anderen. Mensen om leuke dingen mee te gaan doen waardoor je even je verdriet vergeet.

Sporten en bewegen kan je eigenwaarde een boost geven. Door te sporten komt er endorfine vrij in je lichaam. Hierdoor voel je je gelukkiger. Je hangt moe en lamlendig op de bank. Kom er van af! Sporten geeft je energie en afleiding. Banen trekken in het zwembad, een stuk fietsen of wandelen, een abonnement voor de sportschool om de hoek, alle beweging helpt je om je in je hoofd beter te voelen. Ook het buiten zijn en het extra zonlicht doen je goed.

  1. Acceptatie

Je denkt steeds minder aan je ex-partner. De zon komt achter de wolken tevoorschijn. Je zult je nog wel eens boos of verdrietig voelen maar dit duurt steeds korter. Het klinkt als een dooddoener maar tijd heelt alle wonden. Haal dingen in je huis, die je voortdurend herinneren aan je ex-partner, weg.

Nieuwe dingen oppakken helpen bij het uitbouwen van je zelfbeeld. Ga een cursus doen of pak een hobby op waar je ex-partner niets in zag. Er ligt een zee aan mogelijkheden voor je.

Herken je deze fases? Waar zit je zelf?

Blijf je hangen in boosheid of verdriet en wil je weer verder met je leven?  Bel of mail me dan. Ik help je op weg naar de fase van acceptatie waarin de zon weer gaat schijnen.